Central affaldsopsaming hos NRGi

Central affaldsopsaming hos NRGi

Posted by ssbennebjerg in Ikke-kategoriseret

NRGi har succes med central affaldsopsamling

Artikel skrevet af journaliststuderende Christian Stemann Andersen

Energiselskabet NRGi har i tre år brugt en central affalds opsamlings løsning fra PEOPLES i deres hovedkvarter. Systemet med færre skraldespande har givet økonomiske besparelser. Samtidig har løsningen gjort medarbejderne aktive og styrket virksomhedens grønne profil.

Bygningen vækker opsigt ved første blik. De vinklede facader med trekantede aluminiums- og glaspaneler og det store åbne atrium med naturligt sollys. NRGi’s hovedkvarter i Aarhus blev opført med bæredygtige teknologier for at styrke virksomhedens grønne profil tilbage i 2007. Alt sammen bygget med ét formål – at være så energieffektivt som muligt.

Men en ting er teknologi. Simple og praktiske tiltag inde i selve huset kan også styrke den grønne profil, give besparelser og sørge for et sundere miljø for ens medarbejdere. Et af dem er central affaldsopsamling. Et system hvor man i stedet for én skraldespand per medarbejder opstiller færre, men større skraldespande strategiske steder i kontorlandskabet. Et naturligt tiltag for en virksomhed som NRGi, mener Administrationschef Wilhelm Pedersen:

“Vi har en masse grøn teknologi integreret i selve bygningen, men ofte glemmer man selv at være grøn. Derfor er vi begyndt at opsamle vores skrald centralt. Det er vigtigt, at medarbejderne også føler sig grønne til hverdag, når vi som virksomhed rådgiver vores kunder i at være energibesparende,” siger han.

Administrationschef Wilhelm Pedersen

Administrationschef Wilhelm Pedersen

Aktive medarbejdere

Og det kan medarbejderne ikke undgå. Med færre spande skal medarbejderne rejse sig, når de skal af med deres affald. En løsning, der vakte opsigt i starten, men som er blevet taget godt imod, mener Wilhelm Pedersen.

“Medarbejderne har været overraskende positive. Vi har kommunikeret ud til medarbejderne, at vi ikke gjorde det for at genere dem eller for at spare, men fordi vi har en holdning til miljøet, og det er der respekt om,” siger han.

En af de positive effekter ved det nye system har været, at medarbejderne skal rejse sig, når de skal smide affald ud. I stedet for at være stationære hele dagen ved et skrivebord, er turen over til skraldespanden blev et lille afbræk fra arbejdet, hvilket er sundt. Samtidig stemmer det godt overens med firmaers sundhedspolitik. I NRGi har man haft skridtkonkurrencer og fokus på bevægelser i flere år – det falder opsamlingen godt i tråd med. Det er i hvert fald svært at argumentere for, at det er en dårlig idé at røre sig, siger Wilhelm Pedersen.

Men økonomien har også været et aspekt i den nye løsning. Besparelserne på blandt andet rengøring er mærkbare.

Færre timer, større besparelser

I renovation har NRGi sparet omkring ti procent, men det er i rengøringen, at man har set den største effekt. De færre skraldespande betyder færre tømninger for rengøringspersonalet og derved færre timer. Det har givet besparelser på flere tusinde kroner om måneden, siger Wilhelm Pedersen.

Besparelserne kunne dog være større. Da NRGi byggede sit hovedkvarter var fokus ikke på skrald, hvilket, set i bagklogskabens lys, var en fejl.

“Vi kunne have undgået de dyre investeringer, hvis vi havde tænkt på det, da vi byggede huset. Vi købte for eksempel skraldespande til 150 arbejdsstationer. I dag har vi 26. Regnestykket havde været bedre, hvis vi havde implementeret dette fra starten af,” siger Wilhelm Pedersen.

Det er dog lettere sagt end gjort. Da NRGi opførte bygningen var tankerne om et smart renovationssystem ikke særlig udbredt eller i det hele taget udviklet. Men det er der nu, og derfor mener Wilhelm Pedersen også, at det bliver udbredt i takt med virksomheder fokuserer mere på deres kontorindretninger.

Her kom samarbejdet med Peoples ind i billedet. Hvor man før blot fik leveret skraldespande, så kom der et firma, hvor man reelt havde en viden om udforming, materialer og ikke mindst placering, siger Wilhelm Pedersen.

“Især med hensyn til placeringen har Peoples haft nogle andre tanker og en anden viden. Vi ser nu, at virksomheder har langt større fokus på deres kontorindretninger, men det er svært at udvikle et moderne kontormiljø, hvis man ikke har de fornødne redskaber til at føre det ud livet. Og her kom Peoples med en specifik løsning, der har sparet os mange kroner på bundlinjen ” siger han.

Det fleksible kontor

central-affaldsopsamling-hos-NRGi

Eksempel på central affaldsopsamling hos NRGi

Indretningen af kontorer er blevet smartere i dag. Folk har en meget mere flydende tilgang til deres arbejdsstation modsat i gamle dage. Her var man bundet til et skrivebord, da den store PC skulle have strøm. I dag kan medarbejderne selv gå rundt med deres bærbare og slå sig ned forskellige steder. Teknologien har så at sige gjort arbejdspladsen mere fleksibel, og derfor passer den centrale opsamling meget bedre ind, siger Wilhelm Pedersen.

Og for NRGi har fleksibilitet været et nøgleord. Åbne og lette kontorer skal gøre arbejdet nemmere og mere effektivt. Derfor vil det heller ikke overraske Wilhelm Pedersen, hvis NRGi breder løsningen ud på resten af de ca. 30 kontorer rundt om i landet.

“Vi har allerede med succes implementeret central opsamling i vores afdeling i Horsens. Nu ser vi, om vi kan få resten af landets afdelinger med på vognen,” siger han.

Fra ide til virkelighed, uden problemer

Da ideen om central affaldsopsamling opstod, var den næste udfordring at finde den rette løsning. Efter en del søgen fandt vi frem til firmaet Peoples, som viste sig som den perfekte samarbejdsparter og rådgiver. Her er tale om en virksomhed der har de rette produkter og den rette viden om emnet central affalds opsamling. Vi har ikke kunnet sætte en finger på samarbejdet og har fået tilpasset løsningen nøjagtigt efter vores behov og ønsker – næsten som at gå til skrædderen, dog en skrædder med et standardsortiment, der blot skal tilpasses den enkelte kunde. Valget af Peoples gjorde således ide til virkelighed – let og smertefrit, slutter Wilhelm Pedersen.

NRGi’s hovedkvarter i Aarhus har:

  • 90 ansatte
  • 26 skraldespande spredt på fire etager
  • De 26 skraldespande er samlet i 16 enheder, hvoraf en del af enhederne er med mulighed for kildesortering
  • Skraldespandene er leveret af firmaet Peoples.dk i Kerteminde

- Informationer pr. 31/11 2013

19 feb 2014