- Forside
- Indendørs affaldssortering erhverv
Indendørs affaldssortering erhverv
Det skal være nemt at sortere affald – ellers bliver det ikke gjort. Alligevel kan det være svært at holde helt styr på reglerne for, hvad der egentlig skal sorteres.
I 2023 kom der nye krav til sortering af affald på arbejdspladsen. Ifølge Miljøstyrelsens affaldsbekendtgørelse skal alle affaldsproducerende virksomheder sortere deres affald til særskilt indsamling. Ifølge kravet skal alle arbejdspladser sortere husholdningslignende affald efter de samme regler som private husholdninger.
Selvom reglerne har været gældende siden start 2023, er der fortsat mange virksomheder, der ikke opfylder dem. Hvis du er én af dem, kan du her blive meget klogere på, hvordan du skal sortere dit affald indendørs som virksomhed.
Regler for indendørs affaldssortering: Erhverv
Reglerne for affaldssortering gælder husholdningslignende affald, hvilket vil sige – ligesom navnet antyder – alt det affald, der i sammensætning minder om affald fra private husholdninger. Har I produktionsaffald, skal I stadig sortere den del af jeres affald efter de krav, der har været gældende siden 2010.
Det betyder, at der skal sorteres i minimum 10 affaldstyper:
- Glas
- Metal
- Plast (hård/blød)
- Papir
- Pap
- Madaffald
- Tekstiler
- Mad- og drikkekartoner
- Farligt affald
- Restaffald (småt brændbart)Det er ifølge bekendtgørelsen også muligt at sortere de ovenstående affaldsfraktioner i en kombineret indsamling:
- Papir og pap
- Metal og glas
- Metal og plast
- Plast og mad- og drikkekartoner
- Metal, plast og mad- og drikkekartoner
Hvorfor skal vi sortere affald i virksomheder?
I 2020 vedtog den danske regering en ny lovgivning for affaldssortering for både virksomheder og private. Lovgivningen er en del af et større mål om at reducere Danmarks udledning af drivhusgasser med 70% i 2030 i forhold til 1990.
Initiativerne skal tilgodese klimaet, sikre mindre forbrænding af affald og bidrage til bedre udnyttelse af vores værdifulde ressourcer (i dag forbrændes næsten en tredjedel af landets affald). Sorteringskriterierne for husholdningslignende affald skal være med til at sikre genanvendelse af erhvervsaffald, og at ressourcerne i videst muligt omfang indgår i fremstillingen af nye produkter.
Indendørs affaldssortering erhverv: Sådan gør du
Det er vigtigt at implementere gode løsninger til affaldssortering – men det er endnu vigtigere, at det bliver brugt rigtigt.
Når du skal have implementeret affaldssortering i din virksomhed, kan du med fordel benytte dig af disse seks tips til en problemfri håndtering:
- Udvælg en affaldsansvarlig: Findes der ikke allerede én i virksomheden, der har det som arbejdsopgave, er det en god ide at få placeret ansvaret fra start.
- Få overblik over affald og affaldsfraktioner: Find ud af, hvilken type affald I producerer, så I ved, hvilke af de 10 fraktioner, I har brug for. Husk muligheden for kombineret indsamling.
- Find en god plads på arbejdspladsen: Stil affaldsspandene der, hvor de rent faktisk vil blive brugt.
- Vis tydeligt, hvor de forskellige typer affald skal hen: Sæt skiltning på spandene, så det er nemt at finde ud af, hvor det forskellige affald skal hen. På den måde undgår du, at restaffald ender i plast – og omvendt.
- Snak med dine medarbejdere om, hvorfor det er vigtigt at sortere affald: Hvis alle er med på, at I sorterer affald, bliver jeres affaldssortering en meget større succes.
Rådgivning om indendørs affaldssortering
Hos Peoples er vi specialister i indendørs affaldssortering, og vi har bred erfaring med fleksible løsninger til en lang række af virksomheder.
Er du i tvivl om, hvilken indendørs affaldssorteringsløsning der passer til din virksomhed? Så tøv ikke med at kontakte os, så hjælper vi dig godt videre.